הטיסה הראשונה של Blue Moon Mark 1 תהיה בהגדרתה מה שהחברה מכנה "Pathfinder Mission", וייעודה העיקרי יהיה הוכחת מערכות קריטיות, כולל מנוע BE-7, מערכות הנעה קריוגניות של נוזלים, אוויוניקה, תקשורת רציפה למטה ונחיתה מדויקת", על כך הצהירה החברה באתר האינטרנט שלה.
חברת בלו אוריג`ין טוענת שנחתות Mark 1 העתידיות, יהיו זמינות לשאת מטענים של לקוחות. Blue Origin היא אחת מ-14 חברות שהן חלק מהתוכנית המסחרית ל-Lunar Payload Services של נאס"א עבור נחיתות ירח בלתי מאויישות. עם זאת, החברה לא הצהירה מתי משימת Pathfinder או נחתות עתידיות מדגם Blue Moon Mark 1 עשויות לבצע את טיסת הבכורה שלהן.
"ישנן שתי נחיתות עתידיות המתוכננות לירח שיטוסו בטיסות מוקדמות של ניו גלן, חללית הדגל של בלו אוריג`ין", אמר בן צ`יצ`י, מנהל בכיר בתחום ההנדסה של ב-Blue Origin, בדיון פאנל בכנס ASCEND של AIAA באמצע באוקטובר, אבל לא היה יותר ספציפי לגבי תאריכי הטיסות המיועדות.
ג`ון קולוריס, סגן נשיא בכיר לתעבורה לירח ב-Blue Origin, אמר בפאנל בסימפוזיון לחקר החלל "פון בראון" של האגודה האמריקאית לאסטרונאוטיקה לפני מספר ימים כי הנחתת Mark 1 הייתה חלק מתכנית אב הכוללת את הנחתת Mark 2 המיועדת גם לטיסות מאויישות. נאס"א בחרה בנחתת זו כחלק מתוכנית מערכת הנחיתה האנושית (HLS) שלה במאי, והצטרפה לחללית Starship של SpaceX.
הוא ציין כי הדרישות של נאס"א ל-HLS כוללות נחיתה בטווח של 100 מטרים ממקום ייעודי. בלו אוריג`ין מפתחת מערכת ניווט יחסיות לשטח באמצעות lidar, שנבדקה בטיסות תת-מסלוליות של ניו שפרד ולאחר מכן בנחיתות Mark 1, כדי לקבל את דיוק הנחיתה "עד למטרים חד ספרתיים", אמר.
ההכרזה של ה-Blue Origin עלתה וסונכרנה עם פוסט במדיה החברתית של מנכ"ל נאס"א ביל נלסון, שהציג אותו על רקע דגם Blue Moon עם קבוצה שכללה את מייסד Blue Origin, ג`ף בזוס. נלסון אמר שהBlue Moon "תעזור להבטיח שילוח בקצב תדיר ויציב של אסטרונאוטים לירח לחיות ולעבוד על פניו, טרם יחלו משימות מאויישות למאדים."
לא נאס"א ולא בלו אוריג`ין חשפו מתי נלסון ובזוס ביקרו במתקן, אבל נלסון היה בהאנטסוויל כדי לשאת דברים בסימפוזיון "פון בראון".
התקדמות חללית Starship הגרסה הנוכחית של Blue Moon מיועדת לשמש במשימת Artemis 5, ככל הנראה לא מוקדם יותר מסוף העשור הזה. נחיתות ארטמיס 3 ו-4 ישתמשו בספינת הדגל של SpaceX הStarship.
בסימפוזיון "פון בראון" אמר בנג`י ריד, מנהל בכיר של תוכניות טיסות מאוישות בחלל בחברת SpaceX, כי "ההתמקדות העיקרית" בפיתוח נחתות Starship היא בטכנולוגיות הנחייה, ניווט ובקרה הדרושות לנחיתות ירח, כמו גם בקרה תרמית ומערכות ייצור חשמל. .
"החדשות הטובות הן שעבדנו על מספר אבני דרך של התוכנית ומספר טכנולוגיות שאנו מפתחים ומשפרים", אמר. אלו נהנות מ"עושר עצום של ניסיון" מתוכניות SpaceX אחרות, כמו משימות Dragon לתחנת החלל הבינלאומית. "אלה יהיו חלק מהתחומים הקשים, אבל הם בהחלט דברים שאנחנו יכולים להשיג כצוות כדי לגרום לזה לקרות."
עם זאת, אחד האתגרים הגדולים ביותר היה לשגר את הרכב חלל המשולב Starship/Super Heavy. עיכובים במאמץ זה הובילו לחששות הציבור מצד גורמים רשמיים בנאס"א לגבי הפיתוח הכולל של נחתת הירח של Starship, ובעקבותיה, משימת ארטמיס 3 המתוכננת כעת לשיגור בסוף 2025.
ג`ים פרי, מנהל בכיר בנאס"א בתחום של פיתוח מערכות מחקר, הציע באוגוסט כי נאס"א עשויה לשקול משימות חלופיות לא מוגדרות עבור ארטמיס 3 אם יהיו "דחיות רציניות " בהשלמתה של Starship. באותו זמן, הוא אמר שנאס"א קיבלה זה עתה לוח זמנים מעודכן לפיתוח ספינת כוכבים מ-SpaceX, אך הסוכנות זקוקה ל"קצת זמן כדי לעכל את זה".
פרי נאם בפאנל שהיה חלק מסימפוזיון "פון בראון" לפני מספר ימים, הוא לא חשף פרטים על לוח הזמנים הזה וכיצד הוא עשוי להשפיע על ארטמיס 3. לדברי פרי: "מה שאני באמת שמח עליו הוא שהם הראו לנו את תכנון המודל מקצה לקצה.", אמר, כולל אבני הדרך השונות לקראת נחיתת צוות.
"אנחנו צריכים להשלים בהצלחה את (Orbital flight test) OFT 2 כדי לצאת לדרך, הוא אמר, בהתייחס למבחן הטיסה המסלולית השני של חללית Starship/Superheavy. "אנחנו צריכים את זה כדי להצליח להביא אותנו הרבה יותר רחוק".
פרי סבור שההתמקדות ב-Artemis 3 לא צריכה להיות רק ב-Starship, תוך עדכון על העבודה הדרושה על חללית אוריון, שתטוס עם טבעת עגינה בפעם הראשונה במשימה זו, מערכת שיגור החלל וחליפות חלל שפותחו על ידי Axiom Space.
"לוח הזמנים שהם נתנו לנו, Blue Origin, מראה לנו את כוונותיהם והרצון לעמוד ביעדי התאריכים המקוריים", אמר בהקשר של לוח הזמנים המתטכנן של ספינת הכוכבים Starship של SpaceX. "אנחנו צריכים להבין איך זה משתלב בשאר הפרויקט כדי להגיע לתאריך המשימה המתוכנן."
|